• Strona główna
  • O nas
  • Nasze projekty
  • Kontakt
  • BIP
Potrzebujemy Cię! W Twoim PIT jest siła Przejdź do Twój e-PIT
  • O nas
  • Nasze projekty
  • Kontakt
  • BIP
Gdy potrzebujesz porady,
u nas zawsze ją otrzymujesz

A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482
copy Skopiuj KRS

Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!

Przejdź do Twój e-PIT
  • Strona Główna
  • Nasze projekty
  • Realizujemy Projekty Edukacyjne
  • E-wychowanie dzieci w duchu przedsiębiorczości

E-wychowanie dzieci w duchu przedsiębiorczości

W 2011 roku Grodziskie Towarzystwo Edukacyjne zwróciło się do Fundacji z prośbą o wsparcie w zakresie realizacji Projektu „E-wychowanie dzieci w duchu przedsiębiorczości” dedykowanego najmłodszej grupie użytkowników Internetowych, ich nauczycielom, rodzicom i opiekunom.

Cele projektu:

  • wskazanie roli internetu, nowych technologii w rozwijaniu postaw przedsiębiorczości wśród dzieci i młodzieży w sposób przyjazny i bezpieczny
  • edukowanie najmłodszych uczniów, rodziców i kadry pedagogicznej poprzez przedstawienie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci i możliwych zagrożeń,
  • pokazywanie tego, co w sieci cenne, ciekawe i wartościowe.
  • przestrzeganie praw osób trzecich, w tym prawa do własności intelektualnej innych,
  • uświadomienie i przygotowanie najmłodszej społeczności szkolnej do prawidłowego korzystania z nowoczesnych technologii,
  • mini edukacja ekonomiczna w sieci,
  • prowadzenie działalności gospodarczej (przedsiębiorczości) z wykorzystaniem Internetu – przykłady dostoswane do dzieci.

Internet to medium, które w rękach dorastających dzieci może być różnie wykorzystywane. Z jednej strony Internet sprzyja nauce, jak również pozwala odpoczywać. Ale z korzystania z Internetu przez dzieci płyną także zagrożenia. W związku z powyższym to, co wydaje się być najistotniejsze w tej kwestii – to jest wskazanie roli Internetu, nowych mediów i technologii w rozwijaniu postaw przedsiębiorczości wśród dzieci w sposób przyjazny i bezpieczny.

Efekty realizacji projektu:

  1. Uczniowie – poznają i stosują w praktyce zasady bezpiecznego poruszania się w po Internecie, potrafią rozpoznawać zagrożenia związane z wykorzystaniem dostępnych w sieci usług i narzędzi. Świadomie i odpowiedzialnie korzystają z dobrodziejstw Internetu, uczą się i rozwijają pasje przy pomocy nowoczesnych technologii i sposobów komunikowania się. Rozumieją pojęcie działalności gospodarczej z wykorzystaniem Internetu.
  2. Kadra pedagogiczna – poznają podstawowe zastosowania i wykorzystania Internetu oraz zagrożenia, jakie mogą napotykać w Internecie; potrafią poruszać zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci na lekcjach i na spotkaniach z rodzicami, wskazywać uczniom ciekawe miejsca w sieci związane z nauczanym przedmiotem. Potrafią wskazać uczniom kontakt do miejsc, gdzie mogą zwrócić się o pomoc. Stosują w praktyce szkolnej nowoczesne technologie i sposoby komunikowania się. Uświadamiają dzieci i młodzież o znaczeniu Internetu w zarobkowaniu.
  3. Rodzice – poznają zagrożenia związane z Internetem i nowoczesnymi technologiami, na które mogą być narażone ich dzieci, poznają podstawowe sposoby kontrolowania, co ich dziecko robi w sieci, wiedzą, jak przygotować dziecko do bezpiecznego używania multimedialnych narzędzi cyfrowych, gdzie szukać pomocy w przypadku napotkania przestępstwa internetowego. Wychowują dzieci w kierunku poszukiwań różnych możliwości aktywności zawodowych z wykorzystaniem Internetu.

Realizacje projektu odbyła się w roku szkolnym 2011/2012.

W pierwszej części projektu przeprowadzono diagnozę – audyt kadry pedagogicznej placówki szkolnej wskazanej przez Grodziskie Towarzystwo Edukacyjne. Diagnoza miała na celu ocenę stanu wiedzy ankietowanych na temat posługiwania się Internetem oraz rozumienia specyfiki korzystania z Internetu. Badaniem objęto następujące aspekty: cel korzystania z sieci, weryfikacja treści internetowych, korzystanie z portali społecznościowych, zagrożenia i szanse używania sieci wg badanych. Na podstawie diagnozy Grodziskiego Towarzystwa Edukacyjnego powstał raport, który pozwolił nakreślić ramy merytoryczne części projektu skierowanego do kadry pedagogicznej – na podstawie badania został opracowany program seminarium dla nauczycieli oraz materiały merytoryczne.

Seminarium poprowadzili eksperci z Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu:

  • mł. aspirant Justyna Rybak–Stanik, Zespół ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii
  • mł. aspirant Andrzej Woźniak Zespół ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich Patologii.

W programie seminarium omówiono m.in. następujące zagadnienia:

  • Jak działa Internet,
  • Najczęstsze zagrożenia w sieci,
  • Czym jest cyberprzemoc,
  • Jakie są podstawowe zasady bezpieczeństwa w Internecie,
  • Gdzie szukać pomocy
  • Jakie przepisy prawne maja zastosowanie.

Każdy z 10 uczestników otrzymał specjalnie dla nich przygotowany w ramach Projektu 53 stronicowy podręcznik „Vademecum dla pedagogów. E-wychowanie dzieci w duchu przedsiębiorczości”. W podręczniku poruszono następujące kwestie:

  • E-wychowanie – jako współczesny standard
  • Jak bezpiecznie szukać informacji w Internecie? Jak weryfikować źródła informacji?
  • Cyfrowe narodziny, czyli dziecko online
  • Dlaczego raz opublikowane treści ciężko usunąć z Internetu?
  • Nauczycielu – czy wiesz, co dzieci same robią w sieci?
  • Nasza szkolna umowa korzystania z Internetu i komputera
  • Czy uczeń wie, że zanim zostanie pracodawcą lub pracownikiem w niedalekiej przyszłości –sprawdzą go w serwisie społecznościowym
  • Ochrona danych osobowych uczniów w Internecie
  • Rady dla kadry pedagogicznej
  • Poznaj ciemniejsze strony Internetu – warto wiedzieć, że tak jak w realnym świecie –w cyberprzestrzeni też możemy spotkać się z różnym zachowaniem
  • Prawo jest po stronie użytkowników Internetu przestrzegających zasad
  • Bądź świadomy! Czyli jak przestrzegać praw autorskich w Internecie
  • Cyberprzemoc – charakterystyka zjawiska
  • Skuteczna Polityka bezpieczeństwa internetowego w szkole – porady dla kadry pedagogicznej,
  • Polityka bezpieczeństwa internetowego
  • Co to jest PEGI
  • Gdzie szukać pomocy – Poradnik teleadresowy
  • Słowniczek internetowy dla kadry pedagogicznej.

Seminarium zostało bardzo dobrze ocenione przez uczestników –średnia uzyskana ocena wyniosła 4,1 (obliczona na podstawie ocen wystawionych przez uczestników w anonimowej ankiecie poszkoleniowej). Nauczyciele zasygnalizowali potrzebę takich spotkań i potrzebę ciągłego nabywania informacji dotyczących zachowań w Internecie.

Internetowa wersja podręcznika została także opublikowana na stronach internetowych Fundacji pod adresem: http://www.wiedza3g.pl/artykul/pokaz/113.html, Materiały merytoryczne zostały zamieszczone na portalu Slideshare w panelu Fundacji pod adresem http://www.slideshare.net/akademialiderow/e-wychowanie-dzieci-w-sieci-poradnik-dla-nauczycieli (494 osób zapoznało się z treścią prezentowanych materiałów – źródło panel administracyjny stan na 11.06.2012) Fotorelacja z seminarium została także opublikowana na stronie internetowej Fundacji – adres jak wyżej, oraz zaprezentowana na portalu Slideshare w panelu Fundacji pod adresem http://www.slideshare.net/akademialiderow/e-wychowanie-spotkanie-pedagogw ( 356 osób zapoznało się z treścią fotorelacji – źródło panel administracyjny stan na 11 czerwca 2012)

W drugiej części realizacji projektu wspólnie z Komendą Wojewódzką Policji z siedzibą w Radomiu organizowano w dniach od 9 do 11 stycznia 2012 roku dla uczniów szkoły podstawowej projekcje filmów edukacyjnych.

Dla klas „0” – „I” wyświetlono serię „Owce w sieci” – edukacyjne filmy animowane prezentujące w przystępny sposób zagrożenia, z jakimi najmłodsi mogą spotkać się w trakcie korzystania z Internetu, jak należy postępować w takich sytuacjach. Dla klas „II”, „III”, „IV” i „V” – wyświetlono film pt. „Sieciaki” – edukacyjna ekranizacja przeznaczona dla starszych dzieci, oraz serię „Owce w sieci”.

Dla klas „VI” wyświetlono film pt. „Ewa Farna w sieci TV” – cykl fabularyzowanych wywiadów popularnej piosenkarki młodzieżowej, której goście – osoby znane, ale też jej rówieśnicy opowiadali swoje historie, jakie ich spotkały w trakcie korzystania z Internetu. Ponieważ w tej grupie wiekowej portale społecznościowe zaczynają cieszyć się popularnością – film wzbudził zainteresowanie i refleksje uczniów.

Łącznie wyemitowano 3 serie filmów – a obejrzało je 82 uczniów. W ocenie nauczycieli filmy spełniły swoją edukacyjną formę i stanowią doskonały punkt wyjścia do przeprowadzania dalszych uświadamiających pogadanek i akcji pedagogicznych, już bezpośrednio na zajęciach szkolnych.

W trzeciej części projektu przygotowano i zrealizowano zajęcia dla najmłodszych uczniów klas szkoły podstawowej. Zajęcia odbyły się na w dniach od 14 do 27 lutego 2012 roku, a ich celem było omówienie pojęć związanych z finansami, w szczególności podjęcie tematu skąd biorą się pieniądze, jaką maja wartość dla dzieci, co dzieci chcą robić w przyszłości, jakie są sposoby oszczędzania i inwestowania pieniędzy.

W trakcie realizacji zajęć wykorzystano metodę wykładu, elementy burzy mózgów, ćwiczenia, zagadki i rebusy oraz połączenie edukacji finansowej z innymi dziedzinami (zadania matematyczne, logiczne). Jako środki dydaktyczne wykorzystano ćwiczenia „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 7-9 lat” oraz wersję ćwiczeń „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 5-6 lat”. Zeszyty ćwiczeń udostępniło nieodpłatnie Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej. W zajęciach wzięły udział dzieci od klasy „0” do klasy „III” – łącznie 53 uczniów. Każde zajęcia trwały 45 minut.

W zależności od wieku dzieci na zajęciach poruszano następujące tematy: twórcze myślenie, pomysły na tematy związane z pieniędzmi, mój wymarzony zawód – kim chcę być i dlaczego, jak będę zarabiał pieniądze, czy można żyć bez pieniędzy, skąd rodzice biorą pieniądze, zapoznanie dzieci z nominałami banknotów, z wyglądem i przeznaczeniem karty kredytowej i płatniczej, projektowanie własnych banknotów, dyskusja o sposobach zarabiania i wydawania pieniędzy, sposoby oszczędzania. Poruszono także tematy dotyczące przedsiębiorczości – co to jest? Człowiek przedsiębiorczy – kto to jest? Co to jest własna firma? Jak przedsiębiorcy spełniają własne marzenia? Przeczytano i omówiono bajki edukacyjne dotyczące finansów: „Mały Pablo i dwie świnki”, „Mały Pablo i trzy wróble”, „Mały Pablo i piracki okręt”.

W następnej części realizacji projektu odbyło sie spotkanie uczniów z ekspertami z Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu. Spotkanie odbyło się w dwóch grupach: dzieci młodszych z klas „0” – „II” i dzieci starszych z klas „III” – „VI”. Eksperci przygotowali specjalny pokaz slajdów dla uczniów, omówili aspekty prawne korzystania z Internetu, w tym ze szczególnym uwzględnieniem wyjaśnienia pojęcia cyberprzemocy i procedury postępowania w takich przypadkach.

Policjanci omówili z uczniami obejrzane wcześniej przez nich filmy edukacyjne, wyjaśniając tym samy wszelkie wątpliwości i odpowiadając na pytania. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami, opowiadali własne historie dotyczące Internetu. W spotkaniu z konsultantami z Policji wzięli udział uczniowie w dwóch grupach – klasy młodsze – O- II i klasy starsze III - VI.

W kolejnych etapach realizacji projektu odbyły się zajęcia edukacyjne dla klas IV, V i VI rozszerzające ich wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości z uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi internetowych. W Projekcie przewidziano także spotkanie edukacyjne dla rodziców.

Zarząd Fundacji składa specjalne podziękowanie za współpracę z Grodziskim Towarzystwem Edukacyjnym:

  • Pani Dorocie Pater – naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu za wsparcie udzielone Grodziskiemu Towarzystwu Edukacyjnemu i przeprowadzenie zajęć dla dzieci i kadry pedagogicznej w szkole podstawowej, oraz pracowników Wydziału Prewencji – Pani mł asp. Justynie Stanik-Rybak, Panu mł. asp. Andrzejowi Wysockiemu.
  • Pani Ewie Kruk ze Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej – za nieodpłatne udostępnienie publikacji „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 5-6 lat” oraz „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 7-9 lat”,
  • Członków Rady Fundacji oraz Panu Bogusławowi Federowi za opinie i konsultacje merytoryczne dotyczące projektu
  • firmie Aurelius Interactive z siedzibą w Grodzisku Maz. za nieodpłatne przygotowanie części treści materiałów merytorycznych dla kadry pedagogicznej oraz graficznego opracowania i przygotowania kompletu całego poradnika.

 

E-Wychowanie dzieci w sieci - poradnik dla nauczycieli

Pobierz Czytaj online

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482


Przejdź do Twój e-PIT


Udostępnij poprzez:

jestemszefem.pl
Mikroporady
  • O nas
  • Nasze projekty
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Regulamin darowizn
  • Ustawienia cookies
Partner w Programie Google Grandspro
1000 serwisów Urzędów Miast i Gmin współpracuje z Mikroporady.pl
Podatki PIT
Twoj-epit
Wypełnij pit

PIT Online z PITax.pl dostępny jest dzięki współpracy z IWOP

2025 Copyright © by Akademia Liderów

Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*

*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?

Akademia liderów

A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482
copy Skopiuj KRS

Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!

Przechodzisz właśnie do usługi
Twój e-PIT Ministerstwa Finansów

Aby skutecznie przekazać 1% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:

KRS 0000318482
copy Skopiuj KRS

lub wyszukać na liście:

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa

copy Skopiuj nazwę
Przejdź do Twój e-PIT
laptop
×

Pomogliśmy już wielu mikro przedsiębiorcom.
Dzięki Twojej wpłacie możemy pomagać kolejnym.

Wspieram

Porady były pomocne?

Pomóż nam stworzyć ich więcej

ING Bank Śląski SA
88 1050 1924 1000 0092 7073 7167

Skopiuj konto

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa

Zobacz jak Twoja wpłata pomaga

ING Bank Śląski SA
88 1050 1924 1000 0092 7073 7167

Skopiuj konto

Dlaczego warto Nas wspierać?

Pomogliśmy już wielu mikro przedsiębiorcom.
Dzięki Twojej wpłacie możemy pomagać kolejnym.

Wspieram

Porady były pomocne?

Pomóż nam stworzyć ich więcej

Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Fundacja dr Bogusława Federa

Zobacz jak Twoja wpłata pomaga