E-wychowanie dzieci w duchu przedsiębiorczości
W 2011 roku Grodziskie Towarzystwo Edukacyjne zwróciło się do Fundacji z prośbą o wsparcie w zakresie realizacji Projektu „E-wychowanie dzieci w duchu przedsiębiorczości” dedykowanego najmłodszej grupie użytkowników Internetowych, ich nauczycielom, rodzicom i opiekunom.
Cele projektu:
- wskazanie roli internetu, nowych technologii w rozwijaniu postaw przedsiębiorczości wśród dzieci i młodzieży w sposób przyjazny i bezpieczny
- edukowanie najmłodszych uczniów, rodziców i kadry pedagogicznej poprzez przedstawienie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci i możliwych zagrożeń,
- pokazywanie tego, co w sieci cenne, ciekawe i wartościowe.
- przestrzeganie praw osób trzecich, w tym prawa do własności intelektualnej innych,
- uświadomienie i przygotowanie najmłodszej społeczności szkolnej do prawidłowego korzystania z nowoczesnych technologii,
- mini edukacja ekonomiczna w sieci,
- prowadzenie działalności gospodarczej (przedsiębiorczości) z wykorzystaniem Internetu – przykłady dostoswane do dzieci.
Internet to medium, które w rękach dorastających dzieci może być różnie wykorzystywane. Z jednej strony Internet sprzyja nauce, jak również pozwala odpoczywać. Ale z korzystania z Internetu przez dzieci płyną także zagrożenia. W związku z powyższym to, co wydaje się być najistotniejsze w tej kwestii – to jest wskazanie roli Internetu, nowych mediów i technologii w rozwijaniu postaw przedsiębiorczości wśród dzieci w sposób przyjazny i bezpieczny.
Efekty realizacji projektu:
- Uczniowie – poznają i stosują w praktyce zasady bezpiecznego poruszania się w po Internecie, potrafią rozpoznawać zagrożenia związane z wykorzystaniem dostępnych w sieci usług i narzędzi. Świadomie i odpowiedzialnie korzystają z dobrodziejstw Internetu, uczą się i rozwijają pasje przy pomocy nowoczesnych technologii i sposobów komunikowania się. Rozumieją pojęcie działalności gospodarczej z wykorzystaniem Internetu.
- Kadra pedagogiczna – poznają podstawowe zastosowania i wykorzystania Internetu oraz zagrożenia, jakie mogą napotykać w Internecie; potrafią poruszać zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci na lekcjach i na spotkaniach z rodzicami, wskazywać uczniom ciekawe miejsca w sieci związane z nauczanym przedmiotem. Potrafią wskazać uczniom kontakt do miejsc, gdzie mogą zwrócić się o pomoc. Stosują w praktyce szkolnej nowoczesne technologie i sposoby komunikowania się. Uświadamiają dzieci i młodzież o znaczeniu Internetu w zarobkowaniu.
- Rodzice – poznają zagrożenia związane z Internetem i nowoczesnymi technologiami, na które mogą być narażone ich dzieci, poznają podstawowe sposoby kontrolowania, co ich dziecko robi w sieci, wiedzą, jak przygotować dziecko do bezpiecznego używania multimedialnych narzędzi cyfrowych, gdzie szukać pomocy w przypadku napotkania przestępstwa internetowego. Wychowują dzieci w kierunku poszukiwań różnych możliwości aktywności zawodowych z wykorzystaniem Internetu.
Realizacje projektu odbyła się w roku szkolnym 2011/2012.
W pierwszej części projektu przeprowadzono diagnozę – audyt kadry pedagogicznej placówki szkolnej wskazanej przez Grodziskie Towarzystwo Edukacyjne. Diagnoza miała na celu ocenę stanu wiedzy ankietowanych na temat posługiwania się Internetem oraz rozumienia specyfiki korzystania z Internetu. Badaniem objęto następujące aspekty: cel korzystania z sieci, weryfikacja treści internetowych, korzystanie z portali społecznościowych, zagrożenia i szanse używania sieci wg badanych. Na podstawie diagnozy Grodziskiego Towarzystwa Edukacyjnego powstał raport, który pozwolił nakreślić ramy merytoryczne części projektu skierowanego do kadry pedagogicznej – na podstawie badania został opracowany program seminarium dla nauczycieli oraz materiały merytoryczne.
Seminarium poprowadzili eksperci z Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu:
- mł. aspirant Justyna Rybak–Stanik, Zespół ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii
- mł. aspirant Andrzej Woźniak Zespół ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich Patologii.
W programie seminarium omówiono m.in. następujące zagadnienia:
- Jak działa Internet,
- Najczęstsze zagrożenia w sieci,
- Czym jest cyberprzemoc,
- Jakie są podstawowe zasady bezpieczeństwa w Internecie,
- Gdzie szukać pomocy
- Jakie przepisy prawne maja zastosowanie.
Każdy z 10 uczestników otrzymał specjalnie dla nich przygotowany w ramach Projektu 53 stronicowy podręcznik „Vademecum dla pedagogów. E-wychowanie dzieci w duchu przedsiębiorczości”. W podręczniku poruszono następujące kwestie:
- E-wychowanie – jako współczesny standard
- Jak bezpiecznie szukać informacji w Internecie? Jak weryfikować źródła informacji?
- Cyfrowe narodziny, czyli dziecko online
- Dlaczego raz opublikowane treści ciężko usunąć z Internetu?
- Nauczycielu – czy wiesz, co dzieci same robią w sieci?
- Nasza szkolna umowa korzystania z Internetu i komputera
- Czy uczeń wie, że zanim zostanie pracodawcą lub pracownikiem w niedalekiej przyszłości –sprawdzą go w serwisie społecznościowym
- Ochrona danych osobowych uczniów w Internecie
- Rady dla kadry pedagogicznej
- Poznaj ciemniejsze strony Internetu – warto wiedzieć, że tak jak w realnym świecie –w cyberprzestrzeni też możemy spotkać się z różnym zachowaniem
- Prawo jest po stronie użytkowników Internetu przestrzegających zasad
- Bądź świadomy! Czyli jak przestrzegać praw autorskich w Internecie
- Cyberprzemoc – charakterystyka zjawiska
- Skuteczna Polityka bezpieczeństwa internetowego w szkole – porady dla kadry pedagogicznej,
- Polityka bezpieczeństwa internetowego
- Co to jest PEGI
- Gdzie szukać pomocy – Poradnik teleadresowy
- Słowniczek internetowy dla kadry pedagogicznej.
Seminarium zostało bardzo dobrze ocenione przez uczestników –średnia uzyskana ocena wyniosła 4,1 (obliczona na podstawie ocen wystawionych przez uczestników w anonimowej ankiecie poszkoleniowej). Nauczyciele zasygnalizowali potrzebę takich spotkań i potrzebę ciągłego nabywania informacji dotyczących zachowań w Internecie.
Internetowa wersja podręcznika została także opublikowana na stronach internetowych Fundacji pod adresem: http://www.wiedza3g.pl/artykul/pokaz/113.html, Materiały merytoryczne zostały zamieszczone na portalu Slideshare w panelu Fundacji pod adresem http://www.slideshare.net/akademialiderow/e-wychowanie-dzieci-w-sieci-poradnik-dla-nauczycieli (494 osób zapoznało się z treścią prezentowanych materiałów – źródło panel administracyjny stan na 11.06.2012) Fotorelacja z seminarium została także opublikowana na stronie internetowej Fundacji – adres jak wyżej, oraz zaprezentowana na portalu Slideshare w panelu Fundacji pod adresem http://www.slideshare.net/akademialiderow/e-wychowanie-spotkanie-pedagogw ( 356 osób zapoznało się z treścią fotorelacji – źródło panel administracyjny stan na 11 czerwca 2012)
W drugiej części realizacji projektu wspólnie z Komendą Wojewódzką Policji z siedzibą w Radomiu organizowano w dniach od 9 do 11 stycznia 2012 roku dla uczniów szkoły podstawowej projekcje filmów edukacyjnych.
Dla klas „0” – „I” wyświetlono serię „Owce w sieci” – edukacyjne filmy animowane prezentujące w przystępny sposób zagrożenia, z jakimi najmłodsi mogą spotkać się w trakcie korzystania z Internetu, jak należy postępować w takich sytuacjach. Dla klas „II”, „III”, „IV” i „V” – wyświetlono film pt. „Sieciaki” – edukacyjna ekranizacja przeznaczona dla starszych dzieci, oraz serię „Owce w sieci”.
Dla klas „VI” wyświetlono film pt. „Ewa Farna w sieci TV” – cykl fabularyzowanych wywiadów popularnej piosenkarki młodzieżowej, której goście – osoby znane, ale też jej rówieśnicy opowiadali swoje historie, jakie ich spotkały w trakcie korzystania z Internetu. Ponieważ w tej grupie wiekowej portale społecznościowe zaczynają cieszyć się popularnością – film wzbudził zainteresowanie i refleksje uczniów.
Łącznie wyemitowano 3 serie filmów – a obejrzało je 82 uczniów. W ocenie nauczycieli filmy spełniły swoją edukacyjną formę i stanowią doskonały punkt wyjścia do przeprowadzania dalszych uświadamiających pogadanek i akcji pedagogicznych, już bezpośrednio na zajęciach szkolnych.
W trzeciej części projektu przygotowano i zrealizowano zajęcia dla najmłodszych uczniów klas szkoły podstawowej. Zajęcia odbyły się na w dniach od 14 do 27 lutego 2012 roku, a ich celem było omówienie pojęć związanych z finansami, w szczególności podjęcie tematu skąd biorą się pieniądze, jaką maja wartość dla dzieci, co dzieci chcą robić w przyszłości, jakie są sposoby oszczędzania i inwestowania pieniędzy.
W trakcie realizacji zajęć wykorzystano metodę wykładu, elementy burzy mózgów, ćwiczenia, zagadki i rebusy oraz połączenie edukacji finansowej z innymi dziedzinami (zadania matematyczne, logiczne). Jako środki dydaktyczne wykorzystano ćwiczenia „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 7-9 lat” oraz wersję ćwiczeń „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 5-6 lat”. Zeszyty ćwiczeń udostępniło nieodpłatnie Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej. W zajęciach wzięły udział dzieci od klasy „0” do klasy „III” – łącznie 53 uczniów. Każde zajęcia trwały 45 minut.
W zależności od wieku dzieci na zajęciach poruszano następujące tematy: twórcze myślenie, pomysły na tematy związane z pieniędzmi, mój wymarzony zawód – kim chcę być i dlaczego, jak będę zarabiał pieniądze, czy można żyć bez pieniędzy, skąd rodzice biorą pieniądze, zapoznanie dzieci z nominałami banknotów, z wyglądem i przeznaczeniem karty kredytowej i płatniczej, projektowanie własnych banknotów, dyskusja o sposobach zarabiania i wydawania pieniędzy, sposoby oszczędzania. Poruszono także tematy dotyczące przedsiębiorczości – co to jest? Człowiek przedsiębiorczy – kto to jest? Co to jest własna firma? Jak przedsiębiorcy spełniają własne marzenia? Przeczytano i omówiono bajki edukacyjne dotyczące finansów: „Mały Pablo i dwie świnki”, „Mały Pablo i trzy wróble”, „Mały Pablo i piracki okręt”.
W następnej części realizacji projektu odbyło sie spotkanie uczniów z ekspertami z Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu. Spotkanie odbyło się w dwóch grupach: dzieci młodszych z klas „0” – „II” i dzieci starszych z klas „III” – „VI”. Eksperci przygotowali specjalny pokaz slajdów dla uczniów, omówili aspekty prawne korzystania z Internetu, w tym ze szczególnym uwzględnieniem wyjaśnienia pojęcia cyberprzemocy i procedury postępowania w takich przypadkach.
Policjanci omówili z uczniami obejrzane wcześniej przez nich filmy edukacyjne, wyjaśniając tym samy wszelkie wątpliwości i odpowiadając na pytania. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami, opowiadali własne historie dotyczące Internetu. W spotkaniu z konsultantami z Policji wzięli udział uczniowie w dwóch grupach – klasy młodsze – O- II i klasy starsze III - VI.
W kolejnych etapach realizacji projektu odbyły się zajęcia edukacyjne dla klas IV, V i VI rozszerzające ich wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości z uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi internetowych. W Projekcie przewidziano także spotkanie edukacyjne dla rodziców.
Zarząd Fundacji składa specjalne podziękowanie za współpracę z Grodziskim Towarzystwem Edukacyjnym:
- Pani Dorocie Pater – naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu za wsparcie udzielone Grodziskiemu Towarzystwu Edukacyjnemu i przeprowadzenie zajęć dla dzieci i kadry pedagogicznej w szkole podstawowej, oraz pracowników Wydziału Prewencji – Pani mł asp. Justynie Stanik-Rybak, Panu mł. asp. Andrzejowi Wysockiemu.
- Pani Ewie Kruk ze Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej – za nieodpłatne udostępnienie publikacji „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 5-6 lat” oraz „Finansowe łamigłówki sówki mądrej główki dla dzieci w wieku 7-9 lat”,
- Członków Rady Fundacji oraz Panu Bogusławowi Federowi za opinie i konsultacje merytoryczne dotyczące projektu
- firmie Aurelius Interactive z siedzibą w Grodzisku Maz. za nieodpłatne przygotowanie części treści materiałów merytorycznych dla kadry pedagogicznej oraz graficznego opracowania i przygotowania kompletu całego poradnika.
E-Wychowanie dzieci w sieci - poradnik dla nauczycieli
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Przejdź do Twój e-PIT