Wniosek do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ [1] z dnia ………………….. 2015 r. w sprawie treści, formy oraz sposobu zamieszczenia informacji o finansowaniu lub współfinansowaniu promocji z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych oraz informacji o możliwości swobodnego wyboru organizacji pożytku publicznego, zawartej w programach komputerowych, umożliwiających podatnikowi przekazanie tego podatku.
Na podstawie art. 27c ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.[2]) , ustala się co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa treść, formę oraz sposób zamieszczenia informacji o:
1) finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, zwanego dalej „1% podatku”, promocji prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego, polegającej na publicznym zachęcaniu do przekazania 1% podatku;
2) możliwości bądź braku możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1 % podatku organizacji pożytku publicznego w programach komputerowych, umożliwiających podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych wypełnienie zeznania podatkowego.
§ 2. 1. Prowadzący promocje dla organizacji pożytku publicznego, o której mowa w art.
27c ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.), w formie:
1) filmu lub animacji
2) statycznej grafiki
3) dźwiękowej
4) tekstowej
– jest zobowiązany do zawarcia/umieszczenia informacji następującej treści:
„Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1% podatku przekazanego przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.”.
2. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 1:
1) umieszcza się w dolnej części materiału promocyjnego, na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 20 % jej powierzchni w taki sposób, aby tekst wyróżniał się od tła płaszczyzny, był widoczny, czytelny, nieruchomy, umieszczony poziomo, przy czym odległość liter od dolnej i górnej krawędzi tła płaszczyzny materiału promocyjnego nie może być większa niż 1/2 wysokości liter, a odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter; czas trwania przekazu tej informacji nie może być krótszy niż 9 sekund
2) w przypadku formatów udźwiękowionych, niezależnie od rozdzielczości należy odczytywać w sposób wyraźny w języku polskim, a czas trwania przekazu tej informacji nie może być krótszy niż 9 sekund.
3. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, umieszcza się wyłącznie w przypadku formatów o rozdzielczości powyżej 315.000 [np. format portrait] pikseli dla prezentacji na ekranach oraz dla powierzchni powyżej 7770 mm2 [np. format A7] dla materiałów drukowanych
1) w dolnej części materiału promocyjnego, na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 20 % jej powierzchni;
2) w taki sposób, aby tekst wyróżniał się od tła płaszczyzny, był widoczny, czytelny, nieruchomy, umieszczony poziomo, przy czym odległość liter od dolnej i górnej krawędzi tła płaszczyzny materiału promocyjnego nie może być większa niż ½ wysokości liter, a odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter.
4. W przypadku promocji kierowanej do publicznej wiadomości w formie wizualnej obejmującej więcej niż jedną stronę, informację, o której mowa w ust. 1, umieszcza się na pierwszej stronie.
5.Informacja, o której mowa w ust. §2.1 pkt 4, nie będzie umieszczana w formatach reklamy tekstowej w Internecie
§ 3. 1. Programy komputerowe, umożliwiające podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych dokonanie swobodnego wyboru i przekazania 1 % podatku zawierają informację o następującej treści:
„ Ta wersja Programu umożliwia przekazanie 1 % podatku dochodowego dowolnej i uprawnionej organizacji pożytku publicznego
2. Programy komputerowe, uniemożliwiające podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych dokonanie swobodnego wyboru i przekazania 1 % podatku zawierają informację o następującej treści:
1) Jeśli dana wersja programu pozwala na wybór wyłącznie spośród ograniczonej listy organizacji, więcej niż jedna a mniej niż liczba uprawnionych : "Ta wersja programu umożliwia przekazanie 1% podatku dochodowego jednej, spośród niektórych uprawnionych organizacji pożytku publicznego".
2) Jeśli wybór został zawężony wyłącznie do jednej organizacji: „Ta wersja programu umożliwia przekazanie 1% podatku dochodowego uprawnionej organizacji pożytku publicznego o numerze KRS 1234567890." (gdzie 1234567890 to numer KRS właściwy organizacji, do której wybór został ograniczony).
3. Informację, o której mowa w ust. 1, umieszcza się w następujący sposób::
1. W miejscach widocznych dla użytkownika przed podjęciem decyzji o zainstalowaniu i uruchomieniu programu :
- w przypadku programów dystrybuowanych na płytach CD - dodatkowo na płycie oraz opakowaniu, przy czym stosuje się przepisy § 2 ust. 3.
- w przypadku programów dystrybuowanych w postaci pliku do pobrania ze stron WWW i uruchamianego w systemie operacyjnym komputera - w taki sposób, aby użytkownik miał możliwość zapoznania się z treścią informacji przed uruchomieniem pliku instalacyjnego; informacja musi być umieszczona na ekranie w taki sposób, aby można było ją przeczytać w oknie przeglądarki bez konieczności przewijania strony WWW poza obszar widoczny bezpośrednio po załadowaniu strony. Tekst powinien wyróżniać się od tła, być widoczny, czytelny, nieruchomy, umieszczony poziomo, a jego rozmiar powinien być nie mniejszy niż 11px, a odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter.
2. Bezpośrednio po uruchomieniu programu lub instalatora programu:
- w przypadku programów, które należy instalować w systemie operacyjnym - w pierwszym kroku instalacji, bezpośrednio po uruchomieniu instalator ale przed rozpoczęciem procesu instalacji - w postaci oświadczenia o treści takiej jak informacja, o której mowa w punkcie 2, poprzedzonej prefiksem "Zostałem poinformowany, że", które użytkownik musi zaakceptować zaznaczając "checkbox", aby móc kontynuować proces instalacji.
- w przypadku programów, których nie instaluje się w systemie operacyjnym – na pierwszym ekranie widocznym po uruchomieniu programu. Tekst powinien wyróżniać się od tła, być widoczny, czytelny, nieruchomy, umieszczony poziomo, a jego rozmiar powinien być nie mniejszy niż 11px, a odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter.
1) 2) zawsze w taki sposób ,aby podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych przed rozpoczęciem instalacji programu do wypełniania zeznania podatkowego był poinformowany o możliwości bądź braku możliwości dokonania wyboru i przekazania 1% podatku wybranej organizacji pożytku publicznego;
3) zapewnić dostępność dla osób niepełnosprawnych, poprzez zapewnienie spełniania wymagań Web Accessibility Guidelines (WCAG 2.0), z uwzględnieniem poziomu AA dotyczącym tylko wielkości czcionki .
4. Informację, o której mowa w ust. 1, umieszcza się również na opakowaniu programu komputerowego.
5. Do opakowań programów komputerowych, o których mowa w § 3 ust. 1, stosuje się przepisy § 2 ust. 3.
§ 4. Promocja, której rozpowszechnianie rozpoczęło się przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, niespełniająca wymogów w nim zawartych, może być rozpowszechniana po tym dniu, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia
MINISTER PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Treść Wniosku
Szanowna Pani Minister,
Poniżej przedstawiam:
Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej
w sprawie treści, formy oraz sposobu zamieszczenia informacji
o finansowaniu lub współfinansowaniu promocji z 1% podatku
dochodowego od osób fizycznych oraz informacji o możliwości swobodnego
wyboru organizacji pożytku publicznego, zawartej w programach
komputerowych, umożliwiających podatnikowi przekazanie tego podatku
Uwagi ogólne:
- Należy zwrócić uwagę, iż w rozporządzeniu użyto bardzo ogólnych pojęć, niezdefiniowanymi w prawie, bądź definiowanymi dla innych zakresów przedmiotowych i dziedzin. Dotyczy to m.in. zastosowanych pojęć „publiczny”, „swobodny wybór”, „do publicznej wiadomości”.
- Ponadto rozporządzenie w istocie nie wykonuje dyspozycji z art. 27c i nie reguluje treści oraz formy zamieszczania informacji w sposób szczegółowy doregulowując treść dyrektywy ustawowej. Rozporządzenie w zasadzie jedynie powiela dyspozycję norm ustawowych, niewiele wnosząc dla uściślenia i praktycznego ich wdrożenia. W rzeczywistości zarówno w par. 1, jak i w par. 2 ust. 1 oraz par. 3 ust. 1 i 2, powtórzono merytoryczne przesłanki dyspozycji ustawowej.
- Projekt rozporządzenia zawiera błędy wynikające z braku aktualizacji ostatecznej wersji projektu, co skutkuje pominięciem w dyspozycjach rozporządzenia pewnego zakresu dyspozycji ustawowych
W załączniku przesyłam poprawione (na ile to było możliwe), uściślone i uzupełnione rozporządzenie w trybie rejestracji zmian z komentarzami.
Zaproponowane zmiany mają następujący charakter i zalety:
- nadają jednoznaczności poszczególnym zapisom;
- umożliwiają korzystanie z małoformatowej reklamy w Internecie, na formatach, na których nie ma miejsca na tak długie / jakiekolwiek komunikaty dodatkowe;
- umożliwiają korzystanie z reklamy tekstowej, co moim zdaniem poprzednia wersja blokowała;
- niwelują potencjalny problem problemów interpretacyjnych czy usługa online jestprogramem w rozumieniu tej ustawy;
- niwelują problem niestandardowych i niesprecyzowanych rozwiązań wymagających wyodrębniania 20% powierzchni (ale nie wiadomo jakiej) na prezentację informacji;
- gwarantują „ uszczelnienie” obowiązków informacyjnych.
- gwarantują ciągłość przychodów z 1% dla organizacji pożytku publicznego i działanie zgodnie z prawem.
Z poważaniem
dr Bogusław J. Feder
Załączniki:
1. Projekt Rozporządzenia – w trybie rejestracji zmian.
Treść pisma przewodniego
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Przejdź do Twój e-PIT