Petycja do Jednostek Samorządu Terytorialnego
Wniosek z 2012-11
W sprawie udzielenia informacji publicznej w przedmiocie:
- czy w ramach wykonywania przez Kierownika JST, zadań określonych w art. 26 ust. 3 i kolejne Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, istniej możliwość sprawdzenia poprzez BIP JST, stanu sprawy związanej z przedmiotowym wnioskiem na mocy art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. e Ustawy o dostępie do Informacji Publicznej? Wnioskujący ma na myśli sprawdzanie stanu sprawy w przypadku wystąpienia sytuacji określonej np. w art. 27 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
- Jaki jest procentowy spadek lub wzrost przychodów JST z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2011 r. w stosunku do 2010 r.
Treść wniosku:
Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego [dalej JST] - ( Organ odpowiedzialny za udostępnianie Informacji Publicznej w rozumieniu art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z dnia 8 października 2001 r. Nr 112, poz. 1198 )[dalej uoddip]) Wnosimy o udzielenie informacji publicznej w terminach i procedurach przewidzianych w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w przedmiocie następujących pytań:
§1) Na mocy art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy o dostępie do Informacji Publicznej wnosimy o udzielnie informacji w przedmiocie, czy w ramach wykonywania przez Kierownika JST, zadań określonych w art. 26 ust. 3 i kolejne Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, istniej możliwość sprawdzenia poprzez BIP JST, stanu sprawy związanej z przedmiotowym wnioskiem na mocy art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. e Ustawy o dostępie do Informacji Publicznej? Wnioskujący ma na myśli sprawdzanie stanu sprawy w przypadku wystąpienia sytuacji określonej np. w art. 27 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
§2) Jaki jest procentowy spadek lub wzrost przychodów JST z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2011 r. w stosunku do 2010 r.
§3) Niniejszy wniosek, traktujemy jako rozpoczynający sprawę z zakresu ww. wniosku, procedowaną w trybie Uoddip, dlatego ze względów kontrolnych – w przypadku wydania decyzji o odmowie udzielenia informacji publicznej, na którekolwiek z ww. pytań – wnosimy o poinformowanie wnioskodawców, o sposobie sprawdzenia stanu sprawy (dane dostępowe, etc) poprzez Biuletyn Informacji Publicznej – zgodnie z prawem przysługującym Petentom na mocy na Art. 6 ust. 1 pkt 3 lit. e Ustawy o dostępie do Informacji Publicznej.
Jeśli odpowiedź zostanie udzielona, sprawę uznajemy za zakończoną – w takim przypadku – nie ma potrzeby podawania danych dostępowych w celu sprawdzenia stanu sprawy poprzez BIP.
§4) Pomimo, że nie wnioskujemy o informację przetworzoną w zakresie wymagającym znacznych nakładów pracy, uzasadniamy nasze pytania stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt. 1 uoddip – interesem publicznym korespondującym z sygnalizowanymi przez media – problemami w przepływie informacji dotyczącymi sprawdzania danych dot. podmiotów wykonujących działalność gospodarczą.
§5) Informujemy, iż wyniki badań mogą zostać udostępnione mediom, jak również mogą być wykorzystane przez podmioty trzecie uczestniczące w badaniu. Na podstawie badania zostaną sporządzone rankingi i zestawienia i opublikowane na stronach WWW Współwnioskodawcy, pod adresem http://www.mikroporady.pl Po opublikowaniu rankingów, prosimy o ich analizę i ewentualne konstruktywne uwagi.
Konkluzje dot. sprawności w udzielaniu Informacji Publicznej oraz świadczące o transparentności JST, są publikowane na łamach portalu www.gmina.pl (www.samorzad.pl).
§6) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie par. 7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5, poz. 46) - na adres e-mail: dzialalnoscgospodarcza@samorzad.pl
§7) Wnosimy, aby odpowiedź znajdowała się w treści zwrotnej wiadomości e-mail, wysłanej pod adres e-mail: dzialalnoscgospodarcza@samorzad.pl
§8) Jeśli zdaniem Adresata (Kierownika JST) - którekolwiek z pytań, może stać w sprzeczności z dyspozycjami Ustaw w rodzaju Ustawa o ochronie informacji niejawnych, Ustawa o ochronie danych osobowych, etc wnosimy o podanie podstawy prawnej wykluczenia danego pytania, oraz wnosimy o udzielenie odpowiedzi na pozostałe pytania.
§8)Prosimy o niewykonywanie telefonów do Wnioskodawcy w przedmiocie wniosku i niewysyłanie odpowiedzi pocztą konwencjonalną. W ostatnim czasie, Ustawodawca, kładzie szczególny nacisk na elektroniczny tryb obsługi Interesanta, dlatego jeszcze raz zaznaczamy, iż prosimy o udzielenie odpowiedzi - jedynie w trybie elektronicznym.
§9)Fakultatywnie, przedmiotowy wniosek JST może również procedować w trybie par. 5 ww. Rozporzadzenia.
Komentarz do wniosku:
Jeśli w odpowiedziach, udzielonych w ramach rozpatrzenia przedmiotowego wniosku, Organ powoła się na art. 10 ust. 1 Ustawy o Dostępie do Informacji Publicznej - wnosimy o podanie dokładnego odnośnika URL w Podmiotowej Stronie Biuletynu Informacji Publicznej – w ramach którego taka odpowiedź jest zawarta, tak aby żadne dodatkowe obliczenia i konsultacje ze strony pytającego nie były potrzebne do uzyskania pełnej odpowiedzi na zadane pytania.
Wnioski elektroniczne o udostepnienie Informacji Publicznej w niektórych Urzędach rozpatrywane są czasem - jako zło konieczne, tymczasem jak ważny jest to z punktu widzenia Interesu Społecznego - aspekt działania Administaracji Publicznej można wnioskować choćby z raportów NIK.
Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie "Stosowanie Ustawy o dostępie do Informacji Publicznej (...)" z marca 2011 r. na stronie 16 pisze: "Niewielka liczba składanych wniosków o udzielenie informacji publicznej (....), świadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizację tego prawa utrudniają podmioty zobowiązane do pełnej przejrzystości swojego działania, poprzez nieudostępnianie wymaganej informacji publicznej".
Współwnioskodawca, nie podpisuje niniejszego wniosku bezpiecznym kwlifikowanym podpisem elektronicznym, ponieważ z dostępnego orzecznictwa wynika że nie jest to już obecnie wymagane przepisami prawa - stosownie do I OSK 1277/08. Dlatego zaznaczamy ponownie, że wniosek niniejszy nie został wysłany w trybie art. 63 KPA lecz w trybie wyżej powołanym. Podkreślamy jednocześnie, iż przedmiotowy wniosek traktujemy jako badanie, które może zostać wykorzystane, na podstawie uzyskanych odpowiedzi w celu próby optymalizacji kosztów publicznych. Eksperci zgadzają się, iż w naszym Kraju jawność publiczna jest jeszcze na bardzo niskim poziomie, tak więc mamy nadzieję, że nasze badanie choć w niewielkim stopniu - przyczyni się do zwiększania tych wskaźników.
Dobro Petenta i jawność życia publicznego jest naszym nadrzędnym celem, dlatego staramy się również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczące Wnioskowania. Kwestie te Ustawodawca podkreślił i uregulował m.in.: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych. § 2. Organy państwowe, organy jednostek samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych są obowiązane przeciwdziałać hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo do składania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku." Na koniec w trosce o zwiększanie jawności życia publicznego pozwalamy sobie jednocześnie jeszcze raz przypomnieć o brzmieniu art. 2 ust. 2 Ustawy o dostępie do Informacji Publicznej: "Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego". Duża ilość powołanych przepisów prawnych w przedmiotowym wniosku, wiąże się z tym, że chcemy uniknąć wyjaśniania intencji i podstaw prawnych w rozmowach telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciągle ma miejsce w przypadku nielicznych JST.
(Jeszcze raz prosimy o niewykonywanie telefonów w sprawie wniosku i niewysyłanie odpowiedzi w postaci korespondencji pocztą konwencjonalną)
Współwnioskodawca:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
ul. Orzeszkowej 2A
05-828 Grodzisk Mazowiecki
KRS: 0000318482
Współwnioskodawca:
Osoba Prawna:
Szulc-Efekt sp zoo
Prezes Zarządu
Adam Szulc
KRS: 0000059459
Warszawa 04-051, ul. Poligonowa 1
Z poważaniem:
Adam Szulc – Prezes Zarządu
Szulc-Efekt sp zoo
KRS: 0000059459
ul. Poligonowa 1
tel. (22) 673-62-12
608-318-418
603-158-914
Kapitał Zakładowy: 222 000,00 pln
www.gmina.pl www.samorzad.pl
Treść Wniosku
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Przejdź do Twój e-PIT