Raport - Badanie Przedsiębiorczości wśród Młodzieży
Wyniki ogólnopolskich badań przedsiębiorczości wśród młodzieży przygotowane przez Akademię Liderów Fundację dr. Bogusława Federa potwierdzają, że młodzi Polacy chcą być niezależni zawodowo. Młodzież chce prowadzić własne firmy, by móc „brać sprawy w swoje ręce” planując swoją karierę, zwiększyć swoje zarobki i rozwijać się na rynku pracy.
Spektakularne sukcesy polskich młodych przedsiębiorców, m.in. Mateusza Macha z Lęborka, twórcy komunikatora dla niesłyszących Five App, pokazują, że w młodym wieku można osiągnąć pozycję na rynku światowym. Przykład 19-latka, wyróżnionego przez amerykańskiego Forbesa, może inspirować i motywować młodzież do tego, aby osiągnąć błyskotliwą karierę.
Z raportu przygotowanego przez Akademię Liderów Fundację dr. Bogusława Federa, organizację wspierającą od 2008 rozwój mikro przedsiębiorczości, wynika, że młodzi Polacy chcą działać*:
• Myślą o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej,
• Chcą samodzielnie podejmować decyzje zawodowe i więcej zarabiać,
• Są przekonani, że przedsiębiorczości można się nauczyć.
Inwestycja w rozwój młodzieży
Jednym z czynników, które mogą pomóc im zrealizować cele jest poszukiwanie pomysłów na swoją firmę i wsparcie w zdobywaniu potrzebnej wiedzy. Potrzebuje tego aż 38,4% badanych uczniów, którzy w ankietach wskazywali swoje luki edukacyjne oraz brak doświadczenia jako przyczyny braku zakładania własnej działalności gospodarczej.
Kształcenie młodego pokolenia Polaków w zakresie przedsiębiorczości to zadanie skierowane m.in. do szkół, rodziców, czy organizacji pozarządowych. A rolą mediów jest pokazywanie dobrych przykładów zrealizowanych pomysłów na firmę.
Jednym z powodów realizacji Badania przedsiębiorczości wśród młodzieży były wyzwania, jakie stawia przed nami współczesny rynek pracy.
– Zmiany społeczno-gospodarcze powodują rozszerzenie wieku aktywności ekonomicznej na osoby coraz starsze, ale również na te coraz młodsze. Polacy, którzy nie ukończyli 25. roku życia, są identyfikowani, jako osoby o szczególnej sytuacji na rynku pracy, co oznacza, że są bardziej zagrożeni bezrobociem niż pozostałe grupy wiekowe. Istniejące formy i ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej powodują, że założenie własnej firmy w młodym wieku jest prostsze. Wreszcie należy wspomnieć o tym, że młode pokolenie zdobyło w ostatnich czasach pewną przewagę związaną ze znajomością nowych technologii. Czynniki te sprawiają, że przedsiębiorczość w tej grupie staje się coraz bardziej zauważalna – mówi prof. UE dr hab. Przemysław Zbierowski z Katedry Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Czy każdy chce założyć firmę?
Młodzież ma bardzo dużo motywacji do tego, aby zakładać i rozwijać własną firmę. Największą zachętą jest perspektywa uzyskania wyższych zarobków – tego argumentu używa aż 61,4% ankietowanych.
Drugim istotnym powodem jest możliwość samodzielnego podejmowania decyzji – o tym marzy ponad połowa uczniów. Część nastolatków chciałaby mieć swoją firmę poza granicami naszego kraju – potwierdza to jeden na pięciu respondentów.
Jednak nie wszystkie osoby biorące udział w badaniu chciałyby założyć swoją działalność gospodarczą. Przeszkodę widzą przede wszystkim w braku pomysłu na nią – ten problem wskazuje 45,3% badanych uczniów oraz w braku pieniędzy na start – podkreśla to ⅓ ankietowanych.
Przedstawiony raport jest próbą analizy rozumienia idei przedsiębiorczości przez młodych Polaków, którzy dopiero wkroczą na rynek pracy. Dr Bogusław Feder – autor raportu, zauważa, że analizowane pokolenie, nazywane „generacją Z” jest pierwszym pokoleniem dziedziczącym określony „spadek po rodzicach”. Uzyskany przez młodych ludzi kapitał, w formie inwestycji edukacyjnych, środków finansowych na start, możliwości pracy w rodzinnej firmie, otwartości na świat, zwiększają sukces zawodowy.
Brak tego typu wsparcia rodziny na starcie w dorosłe życie zawodowe, lokuje młodych ludzi na zdecydowanie gorszych pozycjach w drodze do osiągnięcia satysfakcji zawodowej i dobrostanu ekonomicznego – podsumowuje dr Krzysztof Lisowski z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Jednak brak wystarczającej wiedzy i doświadczenia nie zniechęca młodzieży do planów związanych z założeniem własnej firmy. Ponad 70% nastolatków uważa, że „zdolność przedsiębiorczości nie jest wrodzona i można się jej nauczyć” – odpowiedziało tak 37,2% badanych i „raczej tak, ale wymaga to wielu lat pracy” – 33,6%.
Podstawowym zadaniem edukacyjnym m.in. szkół jest pomoc uczniom w zdobywaniu wiedzy na temat przedsiębiorczości, tak aby mogli przybliżyć się do marzeń o sukcesach idoli – ikon przedsiębiorczości wyznaczających ścieżkę kariery zawodowej.
Raport z Badania Przedsiębiorczości wśród młodzieży – edycja 2017
Badanie i Raport z Badania Przedsiębiorczości wśród młodzieży – edycja 2017 zostały przygotowane jako nieodpłatna działalność pożytku publicznego i zostało sfinansowane w ramach upowszechnienia Badania Przedsiębiorczości wśród Młodzieży ze środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
*(Badanie zostało przeprowadzone na grupie 2857 uczniów pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych, w wieku 16-17 lat w 39 szkołach w Polsce. Jest próbą analizy pojmowania idei przedsiębiorczości przez młode pokolenie)
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Przejdź do Twój e-PIT
Pozostałe edycje:
Raport - Badanie Przedsiębiorczości wśród Młodzieży, edycja 2015
Publikacja „Badanie Przedsiębiorczości wśród młodzieży – edycja 2015” ma na celu zwrócenie uwagi na postrzeganie inicjatywy i postawy przedsiębiorczości prezentowane przez młodych u progu rozpoczynania kariery zawodowej.
Badanie jest próbą zbadania wiedzy i stosunku do przedsiębiorczości oraz identyfikacją szans, oczekiwań i barier rozwoju oraz identyfikacja wizerunku przedsiębiorczości wśród młodzieży.
Projekt jako przedsięwzięcie badawcze, został zapoczątkowany w 2013 roku, kiedy zrealizowano pierwsze badanie i ukazała się pierwsza edycja Raportu z badania. Jego realizacja nastąpiła z inicjatywy i finansowana jest także przez Akademię Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundację dr Bogusława Federa w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
W teorii ekonomii „przedsiębiorczość” definiowana jest jako swoista forma pracy lub jako czwarty (obok pracy, ziemi i kapitału) czynnik produkcji. Główne cechy przedsiębiorców to m.in. umiejętność dostrzegania potrzeb i doskonalenia pomysłów, zdolności do wykorzystywania nadarzających się okazji oraz gotowość do podejmowania ryzyka.
Przedsiębiorczość jest terminem bardzo pojemnym a indywidualny proces przedsiębiorczości zawsze zaczyna się od podstaw i percepcji przedsiębiorczości przez jednostkę – jak czytamy w Raporcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Global Entrepreneurship Monitor Polska 2013”, który przedstawia aktualny obraz stanu przedsiębiorczości w Polsce na tle innych krajów europejskich i Stanów Zjednoczonych.
Wpływ na powstanie i rozwój nowych małych podmiotów gospodarczych mają zarówno czynniki wewnętrze, związane z osobistymi predyspozycjami potencjalnych przedsiębiorców, jak również uwarunkowania zewnętrzne, tj. otoczenie prawno-ekonomiczne, w którym musi funkcjonować nowa firma.
Tymczasem od 2008 roku Europa doświadcza skutków najpoważniejszego kryzysu gospodarczego, jaki miał miejsce na przestrzeni ostatni 50 lat: po raz pierwszy liczba bezrobotnych w Europie przekroczyła 25 milionów.
W Badaniu Przedsiębiorczości wśród młodzieży – edycja 2015 wzięli udział uczniowie pierwszych klas (16 lat) Zespołu Szkół nr 1 w Grodzisku Mazowieckim. Badanie odbyło się w dniach od 21 do 23 października 2014. Ankietowani anonimowo wypełniali ankiety badawcze – łącznie uzyskano 145 wypełnionych ankiet z prawidłowo udzielonymi odpowiedziami. Ankieta składała się z 11 pytań merytorycznych zamkniętych. Dodatkowo respondenci zaznaczali płeć.
Jako wskaźnik przyjęto średnią ważoną dla wyników zbiorczych oraz średnią arytmetyczną dla analizy wg płci dla każdej z kategorii pytań.
Uzyskane wyniki zostały opracowane w zbiorach: - wszystkie wyniki razem - zbiorcze - wyniki z podziałem na płeć (osobne podsumowanie dla chłopców i dziewcząt)
Do badania została zaproszona grupa uczniów pierwszych klas Zespołu Szkół nr 1 w Grodzisku Mazowieckim.
Ta grupa wiekowa („generacja Z”) jest w przededniu rozpoczęcia swojej kariery zawodowej, stąd została uznana za najbardziej odpowiednią do próby zdiagnozowania.
Pełna wersja Raportu z Badania Przedsiębiorczości wśród Młodzieży – edycja 2015
Podsumowanie wyników Badania Przedsiębiorczości wśród Młodzieży – edycja 2015 – 5 najważniejszych trendów:
1. Znaczny wzrost odsetka młodych ludzi, którzy deklarują chęć prowadzenie własnej działalności gospodarczej – 67% respondentów (więcej kobiet niż mężczyzn). Większość z nich uważa, że przedsiębiorczości można się nauczyć. Co ciekawe, ponad 1/3 młodych ludzi twierdzi też, że osoba przedsiębiorcza stara się wspierać i pomagać innym.
2. Głównym motywatorem skłaniającym do prowadzenia własnej firmy są zazwyczaj pieniądze: większe dochody, większy poziom niezależności finansowej oraz możliwość podejmowania samodzielnych decyzji. Motywatory te zdają się być jeszcze silniejsze niż w ubiegłorocznej edycji badania.
3. Natomiast brak wiedzy o przedsiębiorczości, działaniach i postawach przedsiębiorczych generuje obawę młodych ludzi przed rozpoczynaniem własnej działalności gospodarczej. Ci, którzy deklarują brak planu związanego z własnym biznesem zasłaniają się przede wszystkim „brakiem pomysłu na biznes”. Typują „kreatywność” jako główny motor sukcesu i rozwoju przedsiębiorczości.
4. W poprzedniej edycji badania ten brak pomysłów na ewentualną działalność gospodarczą także był podstawowym powodem braku myślenia o rozpoczynaniu własnej działalności. Stereotyp ten pojawił się jako wiodący także w wynikach tegorocznej edycji badania. Choć prawie połowa uważa, że przedsiębiorczości można się nauczyć.
5. Natomiast przy identyfikowaniu ogólnych barier zakładania firmy pojawiło się myślenie o tym, że aby w ogóle rozpocząć planowanie założenia własnej firmy trzeba w pierwszej kolejności posiadać duże pieniądze. Natomiast przy argumentowaniu własnej decyzji jego miejsce zajął pogląd, że „prowadzenie własnej firmy wymaga ciągłego funkcjonowania na wysokich obrotach przez 7 dni w tygodniu”.